Het plezier is leidend: “Wat ik het leukst aan mijn werk vind, is om de ontwikkeling en de groei van de student te zien. Samen met hen te leren. Een werkgroep te geven waarin je hen de ruimte biedt om te kunnen groeien. Op de middelbare school reproduceer je voornamelijk kennis, terwijl je op de universiteit kritisch de stof behandelt.” Daarentegen is er door te weinig tijd en hoge werkdruk weinig ruimte om verdiepend of breder met de kennis aan de slag te gaan. “Mijn contract geeft 30,4 uur aan, terwijl ik normaal gesproken meer dan 40 uur per week werkte. Dit betekent dat ik al anderhalf jaar structureel overgewerkt heb. Dit doe ik niet meer. Ik deed dit met alle liefde, omdat de studenten voor mij belangrijk zijn, maar ik merkte dat ik dit niet meer volhield. Als ik de uren werk die in mijn contract staan, lever ik in op de kwaliteit van het academisch onderwijs.”
Verdubbeling eerstejaarsstudenten
De politiek moet de structurele onderfinanciering aanpakken volgens Sofia: “Er is natuurlijk meer geld nodig. Ik heb soms gesprekken met studenten, die vragen om meer feedback. Ik moet hen antwoorden dat we daar geen tijd voor hebben. Er zijn simpelweg te weinig docenten. We hebben twee keer zoveel eerstejaarsstudenten in vergelijking met het voorgaande jaar, maar we hebben niet twee keer zoveel docenten erbij gekregen.”
De waarde van onderzoek en wetenschap
De vraag rijst wat voor soort mensen je wilt opleiden en wat de meerwaarde van academisch onderwijs is. Sofia: “Ik kan me niet voorstellen dat we de academie zien als een plek waarin we kennis alleen reproduceren, omdat dit minder tijd kost. Het academisch onderwijs is meer dan feitjes leren of het tentamen halen. We leiden studenten op die kritisch nadenken en met een wijde blik de wereld ingaan. De meerwaarde is dat je ziet dat andere perspectieven binnen het academisch onderwijs ook de ruimte krijgen, in plaats van alleen het dominante perspectief. Ik vind het belangrijk en nodig dat deze andere verhalen de bestaande kennis aanvullen. Daarnaast zie je met actuele vraagstukken zoals nepnieuws en desinformatie duidelijk het belang van de kritisch analytische houding, die we bij studenten stimuleren. Ik hoop vooral ook dat we aan studenten kunnen meegeven wat de waarde van goed onderzoek doen en wetenschap is.”